måndag 23 maj 2011

HEMIMAMMAS TANKAR - JAG ÄR HÄR NU...AVATAR, ENTER THE WORLD

 GOD AFTON!!  Jaha, nybakad. ja inte mamma förstås, men som bloggare.
Känns lite skoj att äntligen kliva in i "världen" Jag vet inte så mycket om den än men räknar iskallt med att lära mig hur det här går till. Var på filmen "Avatar" härom kvällen. Jake Sully lärde sig att anpassa sig till en ny värld, så då kan jag med.

Rent filmiskt sett den största upplevelsen sedan Camerons senaste synd "Titanic". Då grät jag floder till scenen där man letar efter överlevande bland isen och man vänder på ett kvinnolik som har en bebis i famnen. Som förstås är död. Ett knep i filmens värld att göra katastrofen mera greppbar och därmed fasansfull. Själv har jag varit Titanicfantast sedan jag hörde låten med Mikael Wiehe som barn. Långt innan filmen blev hype.

Tydligen finns det människor som lever sig in i Avatarvärlden så mycket att de inte vill leva i vår värld. Pandora är en utopi menas det. Ja, jag vill ju gärna bli uppäten av hammarhajsnoshörningar. Allra helst om de heter Nelson.

Nej, skämt åtsido, verkligheten slår alltid filmen, det är jag själv ett vittne om. När jag såg "Titanic" och grät över det lilla livets bräcklighet, var jag nybliven mamma. Min  första dotter var då ett halvår gammal och var ensam själv med pappa för första gången den där kvällen 1998. Föga anade jag då att jag bara ett år senare skulle hålla ett dött spädbarn själv i famnen. Min andra dotter Emma. Delar av min själ ville också lämna in då. Min dotter hade precis förlorat sin lillasyster till döden och sin Pappa till ett annat liv så jag hade inte rätt att också lämna henne. När 24 timmar gått och jag inte hoppat ut från balkongen där vi bodde då så tog jag beslutet att vi SKULLE klara det. Angelica1.jpg

Eftersom jag nu bloggar här, så klarade vi det mot alla odds och trots alla motgångar finns vi båda kvar. Idag har jag dessutom fyra till barn. Livet blev bättre än jag då vågade hoppas. Det är vad "Avatar" handlar om.

Allt kan bli bättre om vi inte överger hoppet. Det borde göra människor taggade att engagera sig för bevarandet av VÅR värld och bygga en utopi tillsammans. Både ett mål och en mening värdig vilken Gud man än tror på, EEWA, Jahve eller Allah. Om vi hjälps åt, vilket vi kan om vi vill, titta bara på hur människor slöt upp efter jordbävningen på Haiti, så kan vi göra det.

Yes, we can.

GOD AFTON!!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag följer och läser men privat p gr av släkten du vet..följ gärna min också på www.mrsfinelady.blogspot.com

kramelikram till dig vännen

Hemimamma sa...

JAG HAR DIG PÅ MIN BLOGROLL =0)

HEMIKRAM

Anonym sa...

www.kaobyterblogg.wordpress.com

Hemimamma sa...

Jag har lagt in dig på min WP adress...

Anonym sa...

Tror jag gav dej fel bloggadress förut: kaosnyalya, heter den.

Kaoskramar

Hemimamma sa...

Jag har nog den adressen också =0)

Hemikram

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Hemimamma sa...

Så bra =0)